Demi Cinta Setia- Junction  

Posted by montel

Layan lagu ni dengan piano baru ngam .. kalau keyboard gunakan rock piano

F C Dm Bb - Dm Bb C

F          C           F                          Dm                Gm            C
Demi cinta, ku akan setia padamu,Ingin bersama kemana saja
F            C          F                   Dm       Gm           C                F
tapi sayang kau pergi tanpa rela ku sedang cintaku masih membara
F          C           F                          Dm                Gm            C
telah aku membalut luka hatiku tapi lukaku masih berdarah
F            C          F                   Dm       Gm           C                F
puas aku cuba 'tuk melupakanmu tapi ternyata ku tidak berdaya

Chorus

Gm              C         F                Gm          C                F
biar ku tanggung segala derita demi cinta aku yang setia
 E      A        Dm                   C      Bb        F           Bb                     F
siang malam ku merindu rindu kepada mu kenangan pun menjelma
F          C           F                          Dm                Gm            C
dalam hati kumenahan kedukaan bibir tersenyum hati menangis
F                        C                     F             Dm       Gm           C                F
oh kekasih mungkin engkau sedang bahagia setelah cintaku engkau menghancurkan

masa goreng...
Dm Bb x 4
 F C Dm Bb F C F

saat terakhir kewafatan Baginda Rasulullah S.A.W. versi Arab  

Posted by montel



Hayati...

saat saat kewafatan Rasullulah SAW.  

Posted by montel



Bismillahirrahmanirrahim.
Allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi rahmatillah.
Allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi fadhlillah
Allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi kholqillah.
Allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi maa fi ilmillah.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi karomillah.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi hurufi kalamillah.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi kalimatillah.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi qothril amthor.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi waroqil asy,jar.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi romlil qifar.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi hububi wa tsimar.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi maa adhlama alaihil lail w asyroq alaihin nahar.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi man shola alaih
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi man lam yusholli alaih.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi anfasil kholq.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi nujumis samaawat.
allahuma sholi ala sayyidina Muhammad wa alaa alii sayyidina Muhammad bi ‘adaadi kulli saiy,in fid duny wal akhirah.
sholawatullahi wa malaikatihi wa anbiyaihi wa rusulhi wa jami’i kholqihi ala sayyisil mursalim wa imamil muttaqin wa qoidil ghuril muhajjalin wa syafi’il mudznibiin sayyiidina Muhammadin wa alaa alihi wa shaabihi wa azwajihi wa dzurriyatihi wa ahli baitihi wal a,immatil maadhiyyin wa masyaikhil mutaqoddimin wa shuhada’i was sholihin wa ahli thoatika ajmain min ahli samaawati wal ardhiyn bi rohmatika ya arhamarrohimin wa yaa akromal akromin walhamdulillahi robbil alamain wa sholla ALLAHu ala sayyidina Muhamadin wa alaa alahih wa shohbihi wa sallam..

“Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah rahmatnya Allah.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah keutamaan dari Allah.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah ciptaan Allah.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah apa-apa yang ada dalam pengetahuan Allah.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah kemuliaan dari Allah.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah huruf Kalamullah (Kitab-Kitab Allah).
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah kalimat Allah.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak tetesan air hujan.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah daun-daun pepohonan.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah butir pasir di gurun.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah biji-bijian dan buah-buahan.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah yang dinaungi kegelapan malam dan diterangi oleh benderang siang.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah orang yang telah bershalawat kepadanya.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah orang yang belum bershalawat kepadanya.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah napas-napas makhluk ciptaan.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah apa yang ada di seluruh langit.
Ya Allah limpahkanlah shalawat serta salam kepada junjungan kami Nabi Muhammad beserta keluarganya sebanyak jumlah tiap-tiap sesuatu yang ada di dalam dunia dan akhirat.
Dan segenap shalawat dari Allah beserta para malaikat-Nya, dan para Nabi-Nya, dan para Rasul-Nya, dan seluruh ciptaan-Nya, semoga tercurah atas junjungan para Rasul, pemimpin orang-orang yang bertaqwa, pemuka para ahli surga, pemberi syafa’at orang-orang yang berdosa, Nabi Muhammad dan juga atas keluarganya, para sahabatnya, istri-istrinya, keturunannya, ahli baitnya, para pemimpin yang telah lampau, para guru yang terdahulu, para syuhada dan orang-orang soleh, dan yang senantiasa taat kepada Allah seluruhnya, dari penghuni bumi dan langit, dengan rahmat-Mu, wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang, dan Engkau Yang Maha Mulia dari semua yang mulia, segala pujian bagi Allah Tuhan alam semesta. Dan shalawat serta salam atas Nabi Muhammad beserta keluarga dan sahabatnya.”

Pesanan terakhir Rasulullah SAW (Isi khutbah terakhir Rasulullah SAW)  

Posted by montel

Ketika Rasulullah mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Bukit Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah terakhir Rasulullah itu ialah:

"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.
"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.
"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."

SubhanAllah... Kuasa Allah.... Hijrah Seorang Muslim  

Posted by montel

Iktibar dari Tanah Suci  

Posted by montel

Assalamualaikum

Kuasa Allah hanya akan dapat di nikmati kalau difikirkan dengan mendalam. Hakikat sebenar sesuatu perkara itu sebenarnya bergantung kepada bagaimana kita melihatnya. Di takdirkan Allah, setelah aku balik ke Malaysia ini, dapat menziarah 5 sahabat yang baru balik dari mengerjakan umrah, dan juga dapat menziarah kembali kawan kawan yang di kenali semasa di sana.

Sebenarnya, banyak kisah kisah pengalaman masing masing yang dikongsikan bersama sama yang hanya diceritakan semasa di Malaysia. Di Tanah Harram, segalanya di simpan didalam hati sahaja. kenapa? segalanya CASH.. TUNAI... aku akan kongsi kan pengalaman pengalaman ini buat panduan dan renungan semua .

Wallahualam

1. Pengalaman sendiri tentang keceluparan niat. bukan di nyatakan, hanya berkata di dalam hati " Aku ni masuk ikut pintu mana ni , hilang nanti kasut ni "... ya betul..memang hilang... ntah kat mana.

2. "Seronok pi umrah ni". hasilnya, selepas tu , kaki pecah pecah dan berdarah . dapat buat 2 kali umrah sahaja.

3. Teringat kat isteri, sedih. Tetiba je kat depan, kiri dan kanan, penuh perempuan pakai purdah hitam solat. penuh. terus solat taubah . kemudian mereka pun beredar. pelik?? tapi benar

4. Teringat anak anak. Tetiba je dengar suara budak menangis, kat situ jugak ada budak main main....

5. Kawan tu teringat kat bapak dia. Tak lama tu, ada sorang pak arab datang dekat dia, minta di urut. sambil urut, kawan tu teringat masa dia urut bapak dia. Arwah bapak dia..

6. Semasa tawaf, tetiba ada lalat kat tangan, terus berdoa dengan Allah, minta di permudahkan... Lalat pun hilang

7. Semasa solat subuh, masa tu kaki dah sakit sangat, berdoa dengan Allah , "minta di permudahkan". tak lama tu, ada sorang tu bawak satu kerusi roda, dalam tu ada 2 orang anak kecik dia. LEpas solat sunat tu dia pergi sambil tinggal kan kerusi roda tu sebelah aku. jadi , semasa solat subuh tu , takde sapa la lalu depan aku..so aku dapat kelapangan dam juga kemudahan. then aku gunakan kerusi roda tu untuk berdiri. LEpas tu, ada orang ambik kerusi tu... subhanAllah...

nanti sambung lagi.. nak hantar anak sekolah...

Perjalanan Umrah 2012- Keyakinan kepada Allah..berapa peratus ???  

Posted by montel



Assalamualaikum

selama ni kita kata kita yakin kepada Allah... benar kah?

Yakin kah?

kalau yakin...
kita tak mengeluh..
kita tak mengalah..
kita tak salah kan takdir...
kita akan sentiasa besyukur...




Sentiasa memohon kepada Allah.. tiada yang berkuasa selainNya...


Perjalanan Umrah 2012- Makkah -Nikmat nikmat  

Posted by montel

Assalamualaikum

aku nak berkongsi dengan nikmat nikmat yang aku dapat sepanjang perjalanan ini. Semuanya adalah berdasarkan pengalaman dan pemikiran aku sahja. Wallahualam



1. Nikmat rezeki.
Selama ni aku selalu mengeluh kalau tak cukup duit untuk berbuat sesuatu. Aku bersangka untuk dapatkan rezeki , semuanya bergantung kepada usaha aku. Tetapi hakikatnya, semuanya di tentukan oleh Allah. Kejadian kejadian berkenaan rezeki aku nukilkan di bawah ini.
a. Aku mendapat kelapangan masa kerana cuti belajar sepenuh masa
b. Dapat bayaran untuk mengajar tempohari ( beribu ringgit)
c. Dapat bayaran backdated gaji ( yang ni langsung tak terfikir).
d. Aku kehilangan berpuluh ribu ringgit atas beberapa kejadian sebelum tahun 2011 berakhir
e. Dapat backdated elaun belajar . pun beribu ringgit.

Pengajaran: 1. Jangan putus harap dengan Allah. Dia sentiasa mendengar dan Maha Mengasihani
2. Amalkan solat Dhuha. aku pun baru tau solat ni dalam bulan 11 tahun 2011. insyaAllah.. Amalkan...Yakin dengan Allah



2. Nikmat Sunyi
Perjalanan solo aku di Tanah Haram ini membawa kepada banyak masa aku bersendirian. Aku gunakan untuk musahabah diri. Walaupun ianya memang suatu kepedihan yang amat menyusuk hati dan perasaan , meruntun jiwa, pengajaran ini juga amat bermakna. Aku mempunyai banyak masa untuk aku... mengenal aku...mengenal Allah...



3. Nikmat Sihat
Untuk 4 hari yang pertama , aku memang seronok di Makkah. Dapat mencium hajarul Aswad, Solat di Hijir Ismail, memegang Multazam, solat di bawah pancuran emas, solat di depan Kaabah.. semasa aku sihat... kemudian dugaan mendatang.. kaki ku pecah pecah..dari hari ke empat sampai lah ke akhirnya..aku hanya mampu membuat 2 kali umrah sahaja...semasa aku sihat...


4. Nikmat Sakit
semasa kaki ku sakit dan luka, segala perjalanan seolah olah terhenti.. perjalanan ke Masjid menjadi bertambah lama. Pengajarannya ialah aku dapat tumpukan masa di Masjid lebih dari 18 jam sehari. SubhanAllah... nikmat itu hanya dapat ku rasa disebabkan kesakitan aku. Satu lagi, gigi ku sakit dan patah di tingkat 1 Masjidil Haram.. aku pohon pada Allah untuk tinggalkan sebahagian dari diriku di sana. Alhamdullilah...Allah perkenankan...

5. Nikmat Hidup
DiIzinkan Allah aku masih mampu menghirup udaranya, masih mampu berjalan di tanah haramnya , masih mampu berkata kata, mendengar dan melihat. Sesungguhnya setiap kehidupan itu amat bermakna, sekiranya dimanfaatkan.

6. Nikmat Kematian
Kematian adalah sesuatu kepastian. Mati di tanah haram amatlah di dambakan oleh semua umat Islam. Aku tengok solat jenazah ada di setiap waktu. MasyaAllah, berapa juta manusia yang solat serta berdoa untuk jenazah jenazah tersebut? tu nama dia nikmat kematian...


7. Nikmat Berkeluarga
pergi solo ni memang la syahdu, masa ni lah teringat isteri tercinta dan anak anak . Kesimpulan nya , hargai lah mereka. masa ni lah cabaran datang, pandang kiri nampak laki bini berpimpin pimpin tangan, makan bersama sama, anak anak lari sana sini ... mesra.... aku?? solo...tak leh nak bercakap dengan sapa..kawan ntah kemana.. ada pak aarab...nak cakap..aku tak reti pun

Perjalanan Umrah 2012- Makkah -Day 1  

Posted by montel





Setelah sampai ke Hotel, aku bersiap siap untuk ke Masjid balik. Hotelnya agak jauh, dan fasilitinya ..erm.... hotel takde bintang :D. sekali lagi di tekankan pentingnya memilih pakej yang bersesuaian . Alhamdullilah, segalanya ada pengajaran nya. Semuanya telah ditentukan, dan ianya hanya akan dapat difahami dan diselami jika kita berfikir.

1. Dalam bilik aku ada 4 orang, berumur dari 24 tahun , 31 tahun . mereka ni bersama sama membawa emak, tapi pasal bujang, diaorang taruk sama dalam bilik aku. sorang tu brader umur dia 69 tahun. aku 39 tahun. Kalau ikut hukum akal , yang 24 tahun ni sure lebih cergas, tapi Allah tunjukan sebaliknya. Brader yang umur 69 tahun tu, badan dia ketul ketul, fit. Dia cakap dia start main gym pada umur 40 tahun... erm ..apakah yang Allah cuba tunjukan kepada aku? next year aku 40 tahun.. adakah aku juga akan berubah macam tu? Semua dalam bilik aku satu kepala. Alhamdullilah Allah permudahkan di situ.

2. Ilmu yang tinggi tak semestinya bijak...dan umur yang lebih tua tak semestinya sabar.. benda ni aku tengok bersama sama jemaah. banyak betul yang complaint. Aku tengok dari dalam kapal terbang sampai la ke sini. ada je tak kena... Alhamdullilah..kami berempat dalam bilik tu saling ingat mengingati..mulut jangan cabul :D ...

3. Redha dan sabar...sabar dan redha...redha dan sabar.... itu je...

4. Tawakkal... berdoa..memohon kepada Allah.. hanya dia yang mampu menolong..

Perjalanan Umrah 2012- Umrah pertama  

Posted by montel

Alhamdullilah.... SubhanAllah... AllahHuakbar....



kami di bawa masuk melalui pintu 1, iaitu pintu Al Malik Abdul Aziz. Turun tangga yang pertama. Di celah celah tiang tiang tu, aku nampak bayangan Kaabah. aku teruskan perjalanan menuju ke sana.

Allahuakbar...Allahuakbar..Allahuakbar..

Melihat Kaabah untuk pertama kali nya benar benar menginsafkan..di samping mengujakan..
"Ya Allah...segalanya kuasa Mu.."

Kemudian aku mengerjakan tawaf bersama sama mutawwif. Kemudian aku solat sunat tawaf di behadapan dengan hijir Ismail. masa ni mutawwif pun dah hilang. aku berseorangan
Aku minum air zam zam yang sejuk.

"Ya Allah Berikan lah ku Pengetahuan yang luas, rezeki yang melimpah dan kesihatan dari penyakit."

kemudian bergerak mencari bukit Safa. aku perhatikan . aku nampak ada orang berlari lari di hujung sana. oo sure tu laluan safa dan marwah, tapi di mana permulaannya...
Bayangkan ,, aku berseorangan , ntah mana group lain, dan mutawwif pun agak loose, tak control . Ini penting nya memilih travel agensi yang baik, ;).
aku teruskan perjalanan mencari bukit Safa. Perjalanan ini benar benar menguji aku. Di sini aku merasakan bawaha betapa kerdilnya aku sebagai hamba.. yang hanya mampu memohon pertolongan dan hanya kepadaNya sahaja aku memohon.


Alhamdullilah.. Aku berjaya menamatkan ibadah saie..


kemudian untuk tahalul.... aku ternampak satu kumpulan dari indonesia tengah beratur untuk tahalul.. aku tumpang sekaki.. alhamdullilah..selesai umrah pertama ku.



Aku bergerak ke hadapan kaabah.. duduk di sana.. sehingga lah selepas solat subuh baru aku bergerak ke hotel .... Suhu di Makkah pada masa itu sekitar 20 darjah Celcius. Sejuk dan nyaman..

Perjalanan Umrah 2012- KLIA-JEDDAH-MAKKAH  

Posted by montel

Alhamdullilah

sampai ke Jeddah pada waktu Maghrib, terus solat Maghrib dan jamak takdim Isyak.
segala urusan berjalan lancar di Jeddah. Kami menaikki bas untuk ke Makkah. Mutawwif suruh kita bertalbiah...

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam.. aku tak leh nak lena, debaran makin kuat.. Subhannallah.. aku rasa aku nampak Menara jam tu... aku dah sampai kota Makkah... terus baca doa dalam buku..

Kami sampai ke hotel dalam kul 12.30 tgh malam. Makkah sesak walaupun malam. Rupanya orang baru mula buat umrah. Visa umrah baru dikeluarkan. Lepas check in, Mutawwif cakap semua turun ke bawah pada pukul 1.30 pagi.




Aku mendongak ke atas . nampak menara jam tu, maknanya Masjidil Haram tak jauh. Ikut pengiraan aku dalam 700Meter . Perjalanan kami bermula. lebih kurang 20 minit, sampai ke dataran Masjidil Haram . ...

masa ini aku dah tak tentu arah...subhanAllah... kekuasaan Mu menjemput aku bertandang ke rumah Mu.. Terima Kasih ya Allah....

Perjalanan Umrah 2012- Persediaan mental dan Fizikal  

Posted by montel

Pertama nya kena buat injection. yang tu aku buat kat Klinik Ilham Tasik puteri . RM 120. Selepas tu ambik gambar 4 keping bersaiz passport RM16. Then kena submit balik dengan pasport ke travel agency. dan buat bayaran penuh. Total RM4790.

Langkah seterusnya ialah cari ilmu pasal nak buat umrah. Aku ambik beberapa pendekatan.

1. Hadiri kursus umrah yang di berikan oleh agensi. 4 kali total. Untuk yang pertama kali macam aku memang kena ikut. Blank.

2. Beli buku . Antara buku yang aku beli ialah 50 Tips motivasi haji

3. Dapat buku dari kawan. Kawan bagi 2 buku, satu yang jenis sangkut tu. sekarang buku tu aku kasi pulak kat kawan aku yang pergi umrah .

4. Berguru dengan ustaz. Private class, dapat lah 3 kali. Yang ni ada praktical. lengkap. Bagi aku yang ini banyak membantu aku memahami erti mengerjakan umrah.

5. Beli Ihram sepasang (RM 90) , Tali pinggang ( RM35), Jubah 3 pasang,(RM160,RM120,RM120), Seluar 2 helai ( RM35 sehelai), Tshirt 2 Helai ( RM35 Sehelai) , tasbih electronik ( RM 7)

6. Aku mulakan berjalan lebih kurang 1Km sehari , sebab dalam buku cakap Kurang kurang kena jalan lebih kurang 4 KM untuk tawaf dan saie.

Semakin hari semakin berdebar... Pengajaran yang paling penting semasa proses penyediaan ini ialah banyak membaca, belajar dan jangan malu untuk bertanya, sebab walau macamana kita bersedia pun, semuanya bergantung kepada ketentuan Allah.

Di sini aku belajar dan memahami konsep tawakkal... yang


akan benar benar di rasakan semasa di sana.


Lapangan terbang Jeddah. Penerbangan terus dari KLIA. Ihram di pakai semasa di KLIA.


Naik bas ke terminal. Turun di terminal haji. Setelah 8 Jam perjalanan


Benar benar menguji. Ihram di pakai lebih dari 12 jam untuk perjalanan keseluruhan dari KLIA sampai ke Mekah.

Perjalanan Umrah 2012-Pemilihan Travel agensi  

Posted by montel

Alhamdullilah... segalanya telah selesai. Aku selamat kembali ke tanah air pada 10 March 2012. Semua nya kuasa Allah. Perjalanan ini benar benar mengubah paradigma dalam diri tentang segala nya. Yang paling penting ialah ianya mendidik dan mengajar aku tentang menghargai setiap nikmat Allah, tak kira apa pun yang diberikan, samaada baik dan buruk, senang dan susah, cepat dan lambat, kenyang dan lapar, sempit dan lapang, sihat dan sakit... hidup dan mati ..








Pemilihan Travel agensi

Pada mula nya aku menelefon tabung haji travel dalam bulan 11 2011 untuk maklumat . Mereka menyatakan penerbangan paling awal adalah sekitar bulan 4 dan 5 , sebab semua nya sudah penuh. Selepas itu aku cuba lagi beberapa travel agensi, jawapan hampir sama. Aku sudah merasakan cabaran. Ya Allah , permudahkan. Lepas tu ada ustaz tu cakap cuba tengok kat depan surau, ada iklan kat pokok luar tu. Ya Allah..depan mata rupanya.. aku call , Al Fahjr Travel. dia cakap ada.... Alhamdullilah..buat appointment . aku suruh diaorang emel package. tu.. erm ada beberapa pilihan nampaknya ,
pilihan pertama , KL-Lahore-Madinah-Mekah-jeddah_kl( Pakistan Air)
Pilihan kedua - KL-Jeddah-Mekah_Madinah-KL ( MAS)

erm...nak pilih mana ye? takpe la ..esok pergi sana kita citer :D . Aku pergi la bersama sama Isteri dan anak anak .. nak cari pejabat dia. rupanya dekat dengan pasar borong tu je.. ok . sampai sana,
aku cakap paling cepat bila boleh pergi ?
dia cakap berapa orang?
aku cakap sorang je.
dia cakap kalau sorang ada seat kosong untuk MAS-KL-JEDDAH-MEKAH-MADINAH, sebab ada orang dia dah turn down, dan flight akan berangkat pada 28 Feb 2012.
aku cakap..ok la.. bayar dan dia bagi beg dan risalah .

masa ni dah syahdu..dah satu step dari semalam...